Rower i jego budowa

0
206

Najważniejszym elementem każdego roweru i podstawą, na której opiera się cała konstrukcja jest rama. Są do niej przymocowane wszystkie pozostałe części, dlatego jest ona czymś w rodzaju szkieletu. Istnieją różne rozmiary ram dzięki czemu nie ma znaczenia wzrost rowerzysty, ponieważ jesteśmy w stanie dopasować rower zarówno dla niskich jak i wysokich osób.

Ważne elementy

Ważny element, dzięki któremu określa się rozmiar ramy to długość rury podsiodłowej. Długość ta jest wyrażona w calach lub centymetrach. Oprócz niej na wyróżnienie zasługuje także górna rura, której rozmiar zależy od rozmiaru ramy. Ma ona bardzo duży wpływ na pozycję rowerzysty podczas jazdy. Kolejny ważny aspekt to wysokość główki ramy. Im główka ramy jest wyższa tym bardziej wyprostowana będzie nasza pozycja jazdy, natomiast im jest ona niższa tym nasza pozycja będzie bardziej pochylona. Dlatego w wyścigach rowerowych stosuje się możliwie jak najniższe główki ramy, ponieważ pomaga to utrzymać aerodynamiczną sylwetkę rowerzysty, która sprzyja osiąganiu większych prędkości na torze rowerowym. Jest to jednak mniej bezpieczna opcja dlatego nie polecamy jej początkującym rowerzystom.

Materiały ramy roweru

Najwięcej ram wykonuje się z aluminium, jednak coraz bardziej popularne są ramy karbonowe czyli wykonane z włókna węglowego. Są one zdecydowanie trwalsze i wytrzymalsze od aluminium. Kolejnym spotykanym materiałem jest stal. Warto zauważyć, że ramy stalowe jak i karbonowe są zdecydowanie droższe od modeli wykonanych z aluminium. W tym przypadku nie należy jednak oszczędzać, ponieważ jest to inwestycja na lata. Kiedy opisywana jest budowa roweru nie należy zapomnieć o układzie kierowniczym. Jest on zbudowany z kilku elementów, z których każdy ma duży wpływ na bezpieczeństwo oraz sterowanie kierunkiem jazdy. Te elementy to między innymi kierownica, mostek czyli wspornik kierownicy, a także widelec. Koła zbudowane są oczywiście z dętki i opony, ale poza tym posiadają szprychy i obręcze. Należy bardzo uważać, żeby przypadkiem nie włożyć stopy w szprychę, ponieważ może to skutkować nieprzyjemnym uszkodzeniem i urazem, który goi się bardzo długo. W kole znajdziemy tez nyple, które służą do przymocowania szprych. Kolejnym ważnym elementem roweru jest układ hamulcowy. Najbardziej popularne obecnie są hamulce tarczowe, które są zamontowane przy łańcuchu w kołach. Jest to także jeden z najbezpieczniejszych rodzajów hamulców na świecie. Wyparł on model kostkowy, który jeszcze kilka lat temu był bardzo popularny wśród pasjonatów kolarstwa na świecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here